Seyahat Haberleri Bineceğiniz Uçak Rötar Yaparsa Ne Yapmalısınız?

Tüm makaleler

Bineceğiniz Uçak Rötar Yaparsa Ne Yapmalısınız?

Uçuşunuzda uçak rötarı ya da iptal yaşanması durumunda hangi haklara sahip olduğunuzu biliyor musunuz?

Uçak Rötarı Durumunda Yolcu Hakları

Uçak yolculuklarında başınıza gelebilecek en tatsız olaylardan biri uçuşunuzun rötar yapması. Rötar yapan bir uçak nedeniyle tatilinize kötü bir başlangıç yapabilir ya da yetişmeniz gereken bir toplantıya geç kalabilirsiniz.

Herhangi bir aksaklık yaşamıyorsanız Havaalanında İşinize Yarayacak Önerilerimize göz atın, seyahat konforunuzu artırın.

Uçuşunuzun rötar yapması sizi sadece manevi olarak değil, maddi olarak da sıkıntıya sokabilir. Rötar yapan bir uçuş nedeniyle bağlantı uçuşunuzu kaçırmanız ya da yaptırdığınız bir otel rezervasyonuna yetişememeniz oldukça can sıkıntısı.

Başınıza böyle bir durum geldiğinde çaresiz değilsiniz. Yapılan yasal düzenlemeler sayesinde rötar yapan ya da iptal edilen uçuşunuz için tazminat alabilirsiniz.

Her Yere Ucuz Bilet Ara

Uçak Rötar Yaparsa Haklarım Nelerdir?

Uçuşunuz rötar yaptı ve havaalanı terminalinde saatler boyunca beklemek durumunda kaldınız. Böyle tatsız bir durumda havayolu şirketinin size karşı sorumlulukları var ve bu sorumlulukların yerine getirilmesi yasalarla güvence altına alınmış durumda.

Bu haklardan faydalanabilmek için öncelikle yurt dışı uçuşlarda uçuşunuzdan en az 60 dakika önce, yurt içi uçuşlarda ise uçuşunuzdan 45 dakika önce check – in yaptırmış olmalısınız. Check – in yaptırmadığınız bir uçuş için hak talebinde bulunamazsınız.

Seyahat dünyasından en son haberler, rötar veya uçuş iptali durumunda haklarınız ve daha fazlası için Skyscanner Seyahat Haberleri‘ni takip edin.

Öncelikle uçuşunuzun tamamen iptal olması durumunda sahip olduğunuz haklardan bahsedelim.

Uçuş İptali Durumunda

Uçuşunuzun iptal olduğunu havayolu şirketi size uçuştan en az iki hafta önce bildirmek zorunda. Bu bildirimi yaptıktan sonra da uçuşunuza en az 7 gün kala size yeni bir uçuş önermeli. Bu yeni uçuş, iptal edilen uçuşunuzun kalkış zamanından en fazla iki saat önce kalkmalı ve dört saat sonra inmeli.

Havayolu şirketi size uygun bir uçuş önerememesi durumunda tazminat ödemek zorunda kalır. Uçuşunuzun uzunluğuna göre aşağıdaki miktarlarda tazminat alabilirsiniz:

Uçuş MesafesiAlabileceğiniz Tazminat (€)
Tüm yurtiçi uçuşları100
1500km’ye kadar olan yurtdışı uçuşları250
1500 – 3500km arası yurtdışı uçuşlar400
3500km’den fazla yurtdışı uçular600

Bu tazminat rakamları promosyon biletler ve uçuş puanlarınızla aldığınız ödül biletler için de geçerli.

Uçuşunuzun iptali nedeniyle tazminat almak için havayolu şirketine bir dilekçeyle başvurabilir ya da aracı bir kurumdan yardım alabilirsiniz.

Her Yere Ucuz Bilet Ara

Uçuş Gecikmeleri

Havayolu şirketinin size sunmak zorunda olduğu olanaklar uçuşunuzun türüne ve yaşanan gecikmenin süresine göre değişiklik gösterebiliyor.

Uçuşunuzda yaşanan gecikmeye göre havayolu şirketinin size sunması gereken hizmetler aşağıdaki gibi:

Hizmetler15 – 60 dk.61 – 120 dk.121 – 180 dk.180 – 300 dk300 dk. +
Ücretsiz rezervasyon değişikliği
Bilet ücreti iadesi
İki kez ücretsiz telefon hakkı
Sıcak / soğuk yiyecek
Ana yemek

Sekiz saati aşan gecikmelerde havayolu şirketinden konaklama talebinde de bulunabilirsiniz. Havayolu şirketi konaklama ve konaklama yapacağınız tesise kadar ulaşım masraflarınızı karşılamak durumundadır.

Bağlantılı Uçuşlar

Bir uçuşunuzdaki gecikme bağlantı yapacağınız diğer bir uçuşunuzu kaçırmanıza neden oluyorsa uçtuğunuz havayolu şirketi mağduriyetinizi gidermek zorunda. Böyle bir durumda havayolu şirketinden size yeni bir uçuş ayarlamasını isteyebilir ya da bilet ücretinizi geri alabilirsiniz.

Her Yere Ucuz Bilet Ara

Fazla Satış

Neredeyse tüm bilet satışlarının elektronik ortamda yapıldığı günümüzde havayolu şirketleri hala bir uçuş için kapasiteden fazla bilet satışı yapabiliyor. Böyle bir durum nedeniyle havaalanına gidip uçamamak oldukça can sıkıcı.

Eğer böyle bir durum başınıza gelirse uçuşunuzu tamamen iptal edip havayolu şirketinden tazminat talep etme hakkınız var. Yukarıdaki tabloda vermiş olduğumuz tazminat miktarları fazla satış durumları için de geçerli.

Fazla satış sebebiyle Uçağa Alınmama Durumunda Haklarınız nelerdir biliyor musunuz? Yazımıza tıklayıp öğrenin!

Diğer bir seçeneğiniz de havayolu şirketinden size yeni bir uçuş ayarlamasını talep etmek. Böyle bir durumda da yeni uçuşunuzun kalkış zamanı eski uçuşunuzdan üç saat ve daha sonra olursa havayolu şirketi size ana yemek ve ara öğünler vermek durumunda. Her iki uçuş arasında sekiz saatten fazla bir fark olursa bu sefer havayolu şirketinden ücretsiz konaklama talebinde bulunma hakkınız var.

Haklarınız Olduğunu Unutmayın

Havayolu taşımacılığının diğer ulaşım yöntemlerine göre en büyük avantajlarından biri yolcuların haklarının devlet ve uluslararası organizasyonlar tarafından koruma altına alınmış olması. Bu yüzden yaşadığınız herhangi bir aksilikte kanunların yanınızda olduğunu unutmayın. Yolcu olarak haklarınızı bilin ve gerekli durumlarda hakkınızı arayın.

Yolcu hakları konusunda daha ayrıntılı bilgi almak için uçacağınız havayolu şirketinin web sitesine bakabilirsiniz.

Her Yere Ucuz Bilet Ara

Uçaklar Neden Rötar Yapar?

Bineceğiniz Uçak Rötar Yaparsa Ne Yapmalısınız?

Uçuşunuzun rötar yapması durumunda yapacaklarınızdan bahsetmeden önce kısaca uçakların neden rötar yaptığını açıklamaya çalışalım.

Birçok nedenden dolayı uçuşlarda rötar yaşanabilir. Uçuşlarda rötar yaşanması yolculardan çok havayolu şirketlerini zor duruma sokar. Değeri milyonlarca doları bulan uçakların uçuşlarını zamanında gerçekleştirememeleri havayolu şirketlerinin büyük zarar etmelerine neden olabilir. Bu yüzden havayolu şirketleri zamanında kalkış performaslarını iyileştirmek için yoğun bir şekilde çalışırlar. Ancak bir uçuştaki tüm değişkenler kontrol edilemediğinden her uçuşta rötar yaşanma ihtimali vardır.

Uçuşlarda yaşanan operasyonel sorunlar uçuşlarda rötar yaşanmasının en büyük nedeni. Bu sorunlar havayolu şirketinden ya da havaalanından kaynaklanabilir. Yolcuların kabine geçmelerinin uzun sürmesi, uçağa bagaj yüklemede problem yaşanması, uçağa yakıt alımının gecikmesi gibi sorunlar operasyonel sorunlar arasında yer alıyor.

İşin teknik tarafını merak ediyorsanız ilginizi çekebilecek bir yazımız daha var: Bilet Fiyatları Nasıl Belirlenir?

Uçakların rötar yapmasına neden olan diğer bir etmen de mekanik sorunlar. Havacılık kuralları gereği her uçak uçuştan önce mekanik olarak mükemmel bir durumda olmalı. Bu yüzden uçuş öncesinde tespit edilen en ufak mekanik sorun bile uçuşun rötar yapmasına neden olabiliyor.

En sık rastlanan rötar nedenlerinden biri de hava durumu. Özellikle kış aylarında yoğun kar yağışının uçuş güvenliğini tehdit etmesi nedeniyle gecikmeler yoğun bir şekilde yaşanabiliyor.

Hava trafiğinin yoğun olması da önemli rötar nedenleri arasında. Her havaalanının belirli bir kalkış ve iniş kapasitesi var. Hava trafiğinde yaşanan akmalar nedeniyle bazen kalkış ve inişlerde yoğunluk yaşanabiliyor. Böyle durumlarda güvenlik açısından sorun yaşamamak adına uçakların kalkışı geciktirilebiliyor.

Diğer ulaşım yöntemlerinin aksine havayolu taşımacılığı her şeyin birbirine bağlı olduğu karmaşık bir sistem. Bu sistemdeki bir değişkenin olması gerektiği gibi olmaması, sistemdeki diğer değişkenlerin çalışmasını engelliyor. Böyle durumlarda da uçuşlarda rötar yaşanıyor. 

Harita